Kısırlık

Gebe Kalamayan Çiftlerin Bilmesi Gerekenler:

İnfertilite yani kısırlık 1 yıllık düzenli ve korunmasız ilişkiye rağmen gebelik elde edilememesi olarak tarif edilir.

Ancak gebelik elde edemeyen her çifte yaklaşımımız farklıdır.

İşte gebelik isteyen ancak bu konuda sorun yaşadığını düşünen çiftlerin bilmesi gerekenler:

1)Kadının Yaşı!

Kısırlıkta en önemli faktörlerden birinin kadının yaşı olduğu bilinmekte. Maalesef kadınların doğurgan oldukları sürenin bir sonu var.

30 yaşından sonra kadınların yumurta sayıları ve yumurtaların döllenebilirliklerinin azaldığını biliyoruz. Bu azalma 35 yaşından sonra yokuş aşağı hızlanıyor. Yani menopoza 50 yaşında girseniz, o zamana kadar düzenli adet görseniz  bile 35 yaşından sonra gebe kalma şansınız 25 yaşında olduğundan daha düşük.

Tabi bir de erken menopoz var.

Dünyanın en gelişmiş tıp laboratuvarlarında menopozun çaresi bulunmaya çalışılıyor.

Neden vücudumuzun tüm organları ölene kadar çalışırken yumurtalık belli bir yaşta kendini durduruyor?

Menopoza geç girmenin veya geri döndürmenin bir yolu var mı?

Yakın gelecekte bu sorularımıza olumlu cevaplar alacağımıza inancım tam olsa da şu anki gerçeklere göre hareket etmek zorundayız.

Günümüzde çok gelişmiş kısırlık tedavilerinin bile takılıp kaldıkları bir nokta var o da menopoz.

O nedenle kısırlık tanımında 1 yıldan bahsedilse de gebelik isteyen çiftlerde kadının yaşı 35’in üzerindeyse herhangi bir gecikmeye izin vermemek için 6 ay bekleme süresinden sonra gerekli tetkikleri yapmaya başlarız.

2)Korunmasız, Düzenli İlişki Ne Demek?

Gebelik nasıl oluşur? Rahim,tüpler, yumurtalıklar nasıl çalışır?

Bu konu biraz uzun, dilerseniz gebeliknasıloluşur yazımdan ayrıntılı bir şekilde okuyabilirsiniz.

Ama üreme çağına gelen her kadın ve erkeğin bu muhteşem düzeneğin nasıl çalıştığını bilmesi önemli.

Gebelik isteyenler de..

Gebelikten kaçınanlar da..

Bu konu neden önemli?

Çünkü girilen ilişkideki gebelik ihtimali kadının adet döngüsünün hangi döneminde olduğuna göre değişir.

Hem de çok.

Bazı günler ihtimal sıfırken bazı günler çok daha yüksektir.

Ne mi demek istiyorum?

Yumurtanın olgunlaşıp, döllenmeye hazır bir şekilde yumurtalıktan atıldığı döneme yumurtlama dönemi diyoruz.

Yumurtanın döllenebileceği bu kısa aralık her ayın 6-8 gününden ibaret.

Gebelik isteyen bir çiftin ilişkiyi bu döneme getirmesi çok önemli.

Düzenli adet gören bir kadında bu dönem adetin ilk gününden itibaren 12-16. Günler arasında olabilir. İlişkiyi bu döneme denk getirmek ya da haftada 2 kez düzenli ilişki olması gebelik olması için şart.

Bu şarta uyamadığını düşünün çiftler, duruma bir de bu gözle bakmalı.

Tabi bu aralığa denk getirdiğinizde sizde ya da eşinizde bir sorun olmasa bile o ay gebe kalma şansınız %20-25. Yani oldukça düşük. O nedenle 1 yıl boyunca gebeliğin kendiliğinden oluşmasını bekliyoruz.

3)Kadının Adet Düzeni

Yukarıda da anlattığım gibi adetlerin düzenli olması gebelik elde edebilmek için önemli.

Adetlerde düzensizlik yumurtlama olmadığının bir işareti olabilir.

Böyle bir durumda araştırmaya 1 yıl beklemeden hemen başlanmalıdır.

4)Bilinen veya geçirilmiş Hastalıklar/Ameliyatlar

Çocukluğunuzdan itibaren geçirdiğiniz önemli bir karın ameliyatı, aktif olarak kullandığınız bir ilaç, karın bölgenizden geçirdiğiniz yaygın bir enfeksiyon gebe kalmanızdaki zorlukla ilgili olabilir.

Böyle bir durumunuz varsa doktorunuzla iletişime daha erken geçmenizi öneririm.

5)Sigara!

Sigaranın kadında yumurta, erkekte sperm sayısını azalttığını biliyoruz.

Hatta sigara kadında erken menopoz nedeni.

Erkeklerde de cinsel performansı azalttığı biliniyor.

Bu bilgi çok net.

O nedenle gebelik isteyen bir çift(HEM KADIN HEM DE ERKEK) sigarayı bırakmalı.

6)Beslenme ve Hayat Tarzı.

Evet konu dönüp dolaşıp buraya geliyor değil mi?

Ama bu konu günümüzde git gide daha önemli olmaya başladı.

Neden mi?

Hava, su, toprak kirli ve daha da kirleniyor.

Hazır, paketli, işlenmiş, koruyucu, tatlandırıcı, boya ile yüklenmiş gıdaların yağmurundayız resmen. Endüstri tarafından masum gibi gösterilen ve çocukluktan itibaren güzel, janjanlı paketlerle önümüze konan bu yiyecekler günümüzdeki pek çok kronik hastalığın nedeni gibi duruyor.

Yumurtlamanın durduğu ve her 5 kadından birinde görülmeye başlayan polikistik over sendromu bu duruma sadece bir örnek.

Hayatımızın git gide daha stresli olması da cabası tabi.

Bu nedenle doktorlarınızın temiz yiyin, iyi uyuyun, spor yapın ve stresinizi azaltın veya stresle başa çıkma yolları bulun demeleri boşa değil.

İsteyen herkesin dilediği zaman, sağlıklı bir gebelik elde edebilmesi dileklerimle…